Jak budować zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci?

08-08-2022, 12:15 Porady dla dziecka i rodzica

Temat zdrowego odżywiania dotyczy zarówno dzieci, jak i dorosłych. Choć często zdajemy sobie sprawę, jakiego rodzaju potrawy powinny znaleźć się na talerzu, to zamiast tego wybieramy słone lub słodkie przekąski. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim to nasze nawyki definiują zachowania i wybory żywieniowe. W tym artykule podpowiemy, jak budować zdrowe przyzwyczajenia kulinarne już od najmłodszych lat!

Jak budować zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci?

Czy wspólne zakupy wpływają na świadomość żywieniową?

Zabieranie pociechy na zakupy spożywcze daje jej okazje do poznawania różnych warzyw, owoców i innych produktów. Dodatkowo obok edukacji żywieniowej można wdrożyć elementy nauki finansowej ( w przypadku starszych dzieci). Zakupy mogą okazać się świetną lekcją o wartościach odżywczych warzyw, owoców, nabiału. Podczas rozmów na zakupach możemy zachęcać do spróbowania nowych, zdrowych produktów, w ten sposób zwiększamy u dziecka ciekawość smaków i uświadamiamy, że racjonalne odżywianie jest smaczne i interesujące!

Czy warto gotować z dzieckiem?

O zdrowym odżywianiu powinno się mówić już od najmłodszych lat. Jednak sama teoria nie wystarczy. Gotowanie z dziećmi to praktyka, która pozwoli stawiać pierwsze kroki w świadomym odżywianiu. Wspólne przygotowanie posiłków uczy jedzenia od podstaw. Co to właściwie oznacza? Najmłodsi mogą poznać różnego rodzaju produkty spożywcze oraz sposoby przyrządzania. Wspólne gotowanie to również ćwiczenie matematyki. Dodatkowo podczas wspólnych chwil w kuchni kształtujemy poczucia własnej wartości pociechy – dzieje się tak, kiedy dajemy dzieciom wolną rękę, co do wyboru produktów na koktajl, do zupy, na obiad itd. Co ciekawe wg badania „Involvement in Meal Preparation at Home Is Associated (…)”, dzieci, które codziennie przygotowywały posiłek, zjadały dziennie o 1 porcję warzyw i owoców więcej, niż dzieci, które nigdy nie pomagały.

Dlaczego warto jeść wspólnie posiłki?

Atmosfera, jaką tworzymy przy rodzinnym stole przekłada się na relacje dzieci z jedzeniem. Podczas rodzinnego obiadu powinniśmy zadbać o pozytywne odczucia. Możemy porozmawiać o przygotowanych potrawach, ich smaku i konsystencji. Przy stole możemy oddać się wyobraźni – niech plaster ogórka zamieni się w koło samochodu, a brokuł w drzewo.

Czy komunikaty rodzica mogą wpływać na budowanie relacji dziecka z jedzeniem?

Każdy niewłaściwy komentarz może skłonić dziecko do podejmowania decyzji żywieniowych. Dlatego też, to jak rozmawiamy z dzieckiem przy jedzeniu oraz na co dzień jest istotne do tego, by czuło się komfortowo i uczyło się regularnego odżywiania.

Czego jako rodzić nie powinienem mówić?

1. Nie komentujmy wyglądu/masy ciała:

  • trochę Ci się przytyło
  • ale wyładniałaś
  • jak dobrze wyglądasz, schudłaś?
  • jakie chudziutkie masz nóżki

Jeżeli chcemy skomplementować dziecko to podkreślajmy zachowanie pociechy np. Wybrałaś ładny kolor sukienki / zagrałeś świetny mecz

2. Nie komentujmy zawartości talerza:

  • ale dużo sobie nałożyłaś!
  • ty to wszystko zjesz?

W konsekwencji  dziecko  w przyszłości może wstydzić się jeść przy ludziach

3. Nie przyklejajmy etykiet naszym dzieciom:

  • ale z ciebie niejadek – zamiast tego powiedz – coś ostatnio nie masz apetytu.
  • mały łakomczuszek!

4. Dajmy prawo do odczuwania emocji, gdy stosujemy komunikaty takie jak:

  • złość piękności szkodzi  - zamiast tego zapytaj – Co cię tak zdenerwowało?
  • nie płacz (częsty zwrot stosowany do chłopców)

 w  dorosłości dziecko może tłumić swoje emocje i w konsekwencji stosować destrukcyjne zachowania.

5. Jedzenie nie jest nagrodą

  • jak odrobisz zadanie domowe to dostaniesz czekoladkę.

Nie stosujmy jedzenia jako nagrody, bo w dorosłości dziecko będzie kojarzyło, że tylko jedzenie może mu sprawić przyjemność.

Jak budować zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci?

Szacuje się, że w Polsce każdego roku będzie przybywać 400 tys. dzieci z nadwagą, w tym 80 tys. dzieci z otyłością. Właśnie dlatego, edukacja żywieniowa najmłodszych jest niezwykle ważna. Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki, pomogą wdrożyć zdrowe nawyki na talerzu. Nie musisz wszystkiego od razu wdrażać wszystkiego - zacznij od budowania jednego nawyku z dzieckiem. Zatem, którą wskazówkę wprowadzasz w życie jako pierwszą?


Inne proponowane newsy


Wróć do strony głównej

Projekt i wykonanie: cogitech group